Werken aan de toekomst van kinderen.

“Op de bso laten we de kinderen zo veel mogelijk vrij”

3 maart 2025

Als kind ging Stan altijd met veel plezier naar de sport-bso. Inmiddels is hij 22 jaar oud en is hij zelf aan de slag gegaan als pedagogisch professional. “Ik vind het heel bijzonder om van dichtbij mee te maken hoe de kinderen zich ontwikkelen.”

Ongeveer een half jaar geleden begon Stan bij Skar, waar hij voornamelijk op de vestigingen Holle Boom en Zevensprong werkt. Af en toe komt hij ook op dezelfde opvanglocatie waar hij als kind naartoe ging. “Het was erg leuk om na al die tijd weer op een plek te zijn die ik van vroeger kende, het voelde als thuiskomen omdat ik daar mooie herinneringen aan heb.” Hij vindt het heerlijk om met kinderen te werken, ook al kan het soms wel zwaar zijn. “Op de bso laten we de kinderen zo veel mogelijk vrij om te doen waar ze die dag het meeste zin in hebben. Natuurlijk zijn er wel regels en proberen we met onze activiteiten de kinderen op een positieve manier te stimuleren, maar het moet vooral leuk zijn. Ze hebben immers al een schooldag achter de rug als ze bij ons op de opvang komen, dus daarna willen ze het liefste spelen - net zoals ze dat thuis ook zouden doen. Het is belangrijk dat het bij ons niet als school voelt.”

Medewerkersverhalen-Stan-Cozijnsen-IMG_8907.jpg

Spelenderwijs leren
“Ik herinner me dat ik als kind de activiteiten op het sport-bso altijd erg leuk vond, omdat ik al op jonge leeftijd veel van sport hield. Hoewel ik de enige was van mijn school die naar deze opvanglocatie ging, was dat geen probleem voor mij: daardoor heb ik juist veel nieuwe vrienden gemaakt vroeger.” Zijn passie voor sport bracht hem uiteindelijk naar een opleiding aan het CIOS (Centraal Instituut Opleiding Sportinstructeurs), die hij succesvol afrondde. “Ik heb daarom al veel ervaring met sporten en bewegen, dus dat zijn meestal ook de activiteiten die ik met de kinderen onderneem. Veel kinderen willen hun energie kwijt na een dag stilzitten op school en ik zorg er voor dat ze lekker actief bezig kunnen zijn. Ik sta vaak in de gymzaal, of ik neem ze mee naar buiten waar we een groot veld tot onze beschikking hebben voor leuke potjes voetbal, hockey of basketbal. Soms proberen we ook nieuwe dingen: zo heb ik de kinderen laatst voetgolf geleerd, een combinatie van voetbal en golf.” 

Dat de kinderen met plezier kunnen spelen is belangrijk, maar er is ook aandacht voor het leren van belangrijke vaardigheden. “Door het doen van verschillende teamsporten leren de kinderen bijvoorbeeld samenwerken met anderen. Ik laat ze daarom niet zelf de teams maken, maar deel ze juist zo in dat ze elkaar wat beter leren kennen. Met iedereen kunnen samenwerken is een belangrijke vaardigheid voor de kinderen, omdat ze dat in de toekomst nog vaak zullen moeten doen. Dan is het goed om daar op jonge leeftijd al vast aan te wennen. Ook om leren gaan met tegenslag is belangrijk, als het bijvoorbeeld anders loopt dan je zou willen omdat je een spelletje verliest.” Voor de kinderen die liever creatief bezig zijn, zijn er ook verschillende activiteiten die ze kunnen doen. “We hebben ook een lokaal tot onze beschikking waar de kinderen in alle vrijheid kunnen knutselen. Die activiteiten worden voornamelijk door collega’s begeleid die een pedagogische opleiding hebben voltooid."

Medewerkersverhalen-Stan-Cozijnsen-IMG_8915.jpg

Werken met kinderen
Al op de middelbare school ontdekte Stan dat hij graag met kinderen werkt, omdat hij les moest geven op een basisschool. “Ik blonk niet uit op de middelbare school, maar toen ik zelf les ging geven kreeg ik daar veel complimenten over van de leraren. Toen ben ik dat wat verder gaan onderzoeken door verschillende stages, waardoor ik er op die manier ben ingerold. Ik ben heel makkelijk met kinderen, dat gaat eigenlijk als vanzelf voor mij - ik merk dat bijvoorbeeld ook aan de neefjes en nichtjes in mijn schoonfamilie, die dol op me zijn.”

“Ik heb al met veel verschillende doelgroepen kinderen mogen werken in de afgelopen vier jaar tijdens verschillende stages, en daar heb ik enorm veel van geleerd. Zoals dat elk kind anders is, en dat er geen standaard aanpak is die bij ieder kind werkt. Zo zijn sommigen aanvankelijk erg verlegen of een beetje angstig, terwijl andere kinderen juist heel veel bravoure hebben en helemaal nergens bang voor lijken. Ik vind het heel bijzonder om van dichtbij te zien hoe de kinderen zich ontwikkelen en welke groei ze doormaken op verschillende gebieden. Daar leer ik zelf ook weer veel van, en dat hoor ik ook wel terug van collega’s of mijn vestigingsmanager: dat zij me ook zien groeien.”

Met zijn toekomst is Stan nog niet veel bezig. “Ik vind dit werk heel erg leuk, dus ik zie mezelf dit nog wel een tijdje doen. Ik droom er ook wel van om ooit een eigen bedrijf te beginnen, maar dat is iets voor later - voorlopig zit ik hier helemaal goed.”

 Medewerkersverhalen-Stan-Cozijnsen-IMG_8946.jpg