Werken aan de toekomst van kinderen.

'De kinderen iets meegeven, dat vind ik het leukst.'

24 juni 2025
Categorie: Korein, Kwink, Pedagogisch medewerker, Pedagogisch medewerker bso, Pedagogisch medewerker dagopvang, Pedagogisch medewerker flexpool, Pedagogisch medewerker peuterwerk, Skar, Spelenderwijs, Wij zijn JONG

Vakantiekracht Fleur van Ede, 22 jaar, is student aan de pabo. Vorig jaar werkte ze als vakantiekracht bij IKC de Regenboog en IKC de Abacus. Na een eerste fijne zomer, werd ze gevraagd om langer te blijven, maar ze moest eerst afstuderen. Dit jaar komt ze graag terug: “Ik had het gewoon heel erg naar mijn zin.”

Vorige zomer werd Fleur via een haar tante, die vestigingsmanager is, gevraagd of ze interesse had om als vakantiekracht op de bso bij Skar te komen werken. Daar had ze wel oren naar, en ze kwam in gesprek met recruiter Inge de Haan, die haar na een fijn gesprek direct naar vestigingsmanager Tessa Murre verwees. Ook Fleur was enthousiast: “Ik vond het meteen een hele fijne plek.”  

Peuters 
Je kan niet zomaar als vakantiekracht bij Wij zijn JONG beginnen, vertelt Fleur. “Je hebt minimaal 180 studiepunten nodig en moet je derde jaar volledig hebben afgerond bij een relevante opleiding. En dan mag je nog niet op de babygroep werken. Maar dat vind ik niet erg. Ik was al een beetje vertrouwd geraakt met peuters, want kinderen van drie komen ook al wennen op de basisschool. Maar vooral door de ervaring met een meisje in mijn kleuterklas die het downsyndroom had. Zij was vier jaar oud, maar qua ontwikkeling wat jonger. Daardoor leek ze in sommige opzichten meer op een peuter.”  
Fleur bemerkt dus goed het verschil tussen kleuters en peuters. “Wat ik vooral merk op de kinderopvang, is dat je daar minder de ‘juf’ bent dan op school. Het is meer gericht op verzorgen en begeleiden. De kinderen zijn sneller moe en ook aanhankelijker. Dat vraagt om een andere benadering.” 

Medewerkersverhalen-Fleur-van-Ede-5I0A8273B.jpg

Onbevangen 
Het leukst vindt Fleur het contact met de kinderen. “Van alle miljoenen kinderen op de wereld, vind ik het een fijn idee dat iets kan betekenen voor een aantal. Ik vind het lastig om uit te leggen. Ik kan er zo van genieten, de onbevangenheid te zien en hoe ze verhalen vertellen. Ik ben dan onderdeel van dat leven en mag daarin het verschil maken. Dat vind ik bijzonder. Het is misschien maar een klein percentage kinderen dat je ontmoet in je carrière, maar het blijft toch speciaal.” 

Vertrouwd 
De dagen tijdens de vakanties zijn afwisselend, het is immers vakantie. Het is ook spannend en nieuw voor ouders en kinderen, want veel professionals gaan op vakantie. “De dag begint meestal rond 7.00 uur, afhankelijk van je dienst. Je start op, en de kinderen worden gebracht. Zeker als je nieuw bent, kan dat best spannend zijn. Ik probeer me dan wel altijd even voor te stellen. Rond 10.00 uur is het tijd voor fruit, gevolgd door een activiteit. In de vakantie is er bijna elke dag iets leuks gepland: knutselen, buitenspelen, peuteryoga of een speurtocht op het plein. 
Na de lunch gaan sommige kinderen slapen. De rest speelt verder, binnen of buiten. Rond 17.00 uur begint het ophalen. De groep wordt kleiner en dat geeft ruimte voor meer één-op-één-contact: even samen kleuren, praten of rustig spelen in het poppenhuis. Die kleine momenten zijn waardevol, omdat je echt een band opbouwt, waardoor het kind zich veilig voelt. Als ze dan naar me glimlachen, dan denk ik: oh, ik ben nu een soort van vertrouwd gezicht geworden, en dat voelt heel fijn.” 

Medewerkersverhalen-Fleur-van-Ede-5I0A8328.jpg

Uitwisseling 
Dankzij Wij zijn JONG heeft ze in een korte tijd ook een grote leercurve gemaakt. “Wat ik zo mooi vind aan werken in de kinderopvang, is dat je telkens weer leert van situaties én elkaar. Ik heb in het verleden ook bij een supermarkt gewerkt. Dat was op zich prima, maar je merkte wel dat de klik met collega’s soms wat minder is. Zodra je werkt in een omgeving waar je echt voor geleerd hebt, verandert dat. Dan merk je dat je meer overeenkomsten hebt: in ons geval de interesse in kinderen. Dat maakt het samenwerken zoveel leuker. Je hebt altijd wel iets om over te praten. Je hoort hoe anderen ergens tegenaan kijken, en dat zet je soms ook aan het denken. Zo ontstaan er vaak goede gesprekken en soms ook nieuwe inzichten.” 

Dat geldt ook voor vestigingen onderling, ontdekte ze. “Ik zag dat ze bij een vestiging in Bemmel veel met gebaren deden. Later werkte ik op een andere vestiging waar een kind zat dat heel weinig sprak. Toen vertelde ik wat over die gebaren uit Bemmel, en mijn collega’s reageerden meteen enthousiast. Dus heb ik dat op kleine schaal geprobeerd met het kind. Uiteindelijk kon hij mij al laten weten dat hij moest plassen. Ik vond het zo bijzonder dat je met kleine gebaren het kind al zoveel beter begrijpt.” 

Medewerkersverhalen-Fleur-van-Ede-5I0A8294.jpg

Leerzaam 
Voor Fleur was de periode bij de kinderopvang ontzettend waardevol. “Als je de kans krijgt om ervaring op te doen op een kinderopvanglocatie: pak die. Ik vond het zo leuk om te zien wat kinderen al leren vóórdat ze naar de kleuterklas gaan. Hoe ze met elkaar omgaan en wat ze al kunnen –  dat geeft zo veel inzicht. In het derde jaar van de pabo kies je vaak voor een specifieke doelgroep, zoals het jonge kind, en dan is het echt waardevol om die achtergrond al een beetje te hebben. En het helpt je niet alleen in de klas, maar het staat ook mooi op je cv.”